divendres, 11 d’abril del 2014

HE FET o VAIG FER? - Passat Indefinit o Passat Perifràstic?


Com podeu veure en la taula següent, la gran diferència entre utilitzar l'Indefinit (he pensat, he vist, he sentit...) o el Perifràstic (vaig pensar, vaig veure, vaig sentir...) radica en el període de temps de referència. Quan parlem d'un moment actual, inacabat o obert utilitzem l'Indefinit, quan parlem d'un període acabat i tancat fem servir el Perifràstic:

  • Avui he fet una migdiada.
  • Ahir vaig fer una migdiada.

Tanmateix, hi ha algunes excepcions, és el cas de períodes acabats però, al mateix temps molt recents: fa dos minuts, fa 3 hores, fa una estona....; també les expressions com aquest matí o aquesta tarda poden ser períodes acabats, malgrat això, també utilitzem l'Indefinit, a causa de la proximitat en el temps d'aquests moments.
  • Fa dos minuts que hem arribat.
  • Hem arribat aquesta tarda. (Tant si són les 18h com si són les 22h)

Expressions que poden funcionar amb els dos passats són alguna vegada (una vegada, dues vegades, trenta vegades, moltes vegades...), mai o sempre. Utilitzarem el temps depenent de si parlem d'un temps acabat o inacabat:
  • He anat dues vegades a l'Índia. (Durant tota la meva vida, és un període inacabat encara).
  • Vaig anar 3 vegades a Londres quan vivia a Liverpool. (Ja no visc a Liverpool, és un període tancat.)

Pots practicar amb aquesta activitat, pensa en l'última vegada que vas fer una d'aquestes coses i contesta aquest. Tingues en compte, que tot i que nosaltres hem triat el Perifràstic per fer la pregunta, també es pot fer amb Indefinit, ja que no hi ha temps de referència. En canvi, la resposta depèn completament del període de temps que utilitzarem.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada